Vybrat správnou PPC agenturu bývá oříšek. Máte deset nabídek a nemůžete vybrat? Než se vůbec začnete zabývat jejich referencemi, odpovězte si na následující otázky. Pokud si byť jednou odpovíte „ne,“ buďte obezřetní.

1. Jste vlastníkem reklamních účtů? Zásadně vždycky buďte. Jde o vaše podnikání, vaše data, vaše peníze. Slušná agentura vám účet založí na vaši firmu, s vašimi fakturačními a kontaktními údaji. Potom si váš AdWords účet připojí do svého klientského centra, tzv. MCC (My Client Center). A to stejné platí i pro účet Analytics. Nemůže se vám pak stát toto:

Hlídejte si svá data. Toto slušná agentura neudělá.
Hlídejte si svá data. Toto slušná agentura neudělá. Zdroj: https://twitter.com/Landsman/

Tip: na Google si založte jeden speciální účet, ke kterému si navážete všechny Google služby – AdWords, Analytics, Webmaster tools, Tag manager a potom uvážlivě poskytujte do služeb přístup.

2. Máte přístup do reklamních účtů? Musíte mít. Jak jinak byste mohli kontrolovat práci agentury? V AdWords dokonce uvidíte změny v reklamách, nastavení. Ověříte si, že agentura za peníze také něco udělala.

V adwords vidíte, kdy a co správce upravil
V adwords vidíte, kdy a co správce upravil

Tip: Mějte vždy administrátorský přístup, ať můžete přidávat či odebírat uživatele.

3. Opravdu vyhodnocují efekt kampaní? Vyžadují po vás přístup do Analytics nebo nasadit měření konverzí? A označují inzeráty v Sklik pomocí UTM parametrů? Ne? A jak jinak by hodnotili, jaký efekt PPC mají? Na co se vyplatí inzerovat a která slova raději opustit? Bez měření budete jen vyhazovat své peníze do kanálu. A nebo vám budou trochu věšet bulíky na nos.

4. Je možné správu rychle kampaní vypovědět? PPC reklama má výhodu, že efekt se dá změřit a zjistit rychle. Často třeba už za dva týdny, určitě do dvou měsíců. Měli byste mít možnost „okamžitě“ ukončit spolupráci. Nejvyšší „pokutou“ je pak např. doplacení aktuálního měsíčního paušálu.

Tip: V nabídce by měla být oddělená částka za založení reklamních kampaní. Jinak se bude schovávat v průběžné správě a to znamená buď ošizení práce na začátku nebo těžko vypověditelnou smlouvu.

5. Kredit na reklamu chtějí nabíjet postupně. Několikrát jsem se setkal s tím, že agentura navrhla rovnou rozdělit celý reklamní rozpočet „půl na půl“ do Sklik a AdWords. To je nesmysl, protože ceny inzerce i za stejné klíčové slovo jsou různé. Navíc jsou obory, např. IT, kde i 80 % vyhledávání proběhne na Google. Proto by se i kredit měl nabíjet postupně podle průběžných výsledků kampaní.

Pokud jste si 5x odpověděli „ano, toto mi nabídli,“ tak jste na dobré cestě a můžete přikročit třeba k referencím nebo případovkám. V opačném případě vám doporučuji nabídku vyloučit.

Doplnění: Řídí se PPC desaterem?