Má stránka služby prodávat nebo informovat? Jak kdy. Obvykle by měla stránka služby odpovídat klasické TV reklamě: začne problémem/situací -> následuje řešení -> a super řešení značky X. 

Na webu samozřejmě nesmí chybět výzva k akci. A tak je to i na webu Aquarex, konkrétně na http://www.aquarex.cz/uprava-vody-ze-studny-domacnosti  a podobně v celé sekci služby pro domácnosti. V tomto případě si myslím, že jde o chybný koncept.
Ukázka stránky Úprava vody ze studny - aquarex.cz

Proč si myslím, že v tomto případě prodejní nastavení stránek služeb není správně?

Vycházím z analýzy dotazů lidí (analýzy klíčových slov) a dat o návštěvnosti a konverzích webu (klasicky Google Analytics, odeslané kontaktní formuláře – řádově jsou jich malé desítky). Pro ilustraci přikládám několik dotazů, které se týkají nabízených služeb:
  • čištění studny
  • čištění vrtaných studní
  • čištění kopaných studní
  • úprava vody ze studny
  • úprava bazénové vody ze studny
  • změkčování vody
  • zařízení na změkčování vody domovní
  • odstranění železa z vody
  • odstranění železa z pitné vody
  • odstranění manganu z vody
  • jak odstranit mangan z vody
  • jak odstranit vodní kámen
Domnívám se, že v uvedených případech lidé vyhledávají informaci, jak si sami mohou vyčistit studnu, změkčit vodu, odstranit železo, upravit vodu ze studny pro pitné účely. Jsme totiž národ kutilů, samouků, nechceme dát korunu, když to zvládneme sami. Problém u vody je ten, že laik úpravu vody sám nezvládne. Musel by dělat laboratorní rozbory, nastavovat a kalibrovat přístroje podle chemických a fyzikálních vlastností vody a další věci, kterým ani nerozumím.
A tady vidím problém aktuálních textů stránky služby – úprava vody ze studny. Lidé tady nenajdou informaci, že to sami nezvládnou a proč. Co je potřeba všechno udělat, jaké to vyžaduje vybavení a znalosti. Budou se tudíž snažit hledat jinde. Najít návod co a jak udělat sami. To samozřejmě nenajdou. Ale poptají zřejmě až toho, kdo jim řekne „to sám nezvládneš„.
Je to stejné, jako když Američani hledají letenku New York – Český Krumlov. Takový let prostě není. Ale šikovná taxi služba vytvoří stránku s touto informací a nabídne řešení – leťte z New Yorku do Prahy a my vás pak odvezeme do Krumlova.
Abych si domněnku ověřil, upravili jsme stránku http://www.aquarex.cz/cisteni-studni. Zatím bohužel nemám dostatek dat pro závěr.
Update 3.2.2015: Z pohledu SEO se úpravy projevily pozitivně. A je zřejmé, že propad návštěvnosti nebyl způsobený sezónností – viz zakreslený trend hledanosti dle sklik.cz.
Zlepšení návštěvnosti z fulltextu po úpravě obsahu
Zlepšení návštěvnosti z fulltextu po úpravě obsahu
 A lidem se stránka asi líbí, protože z ní hodně chodí na stránku Ceník čištění studní, přičemž odkaz je až na konci (docela dlooouhé) stránky.
Lidé přechází ze stránky na ceník nebo kontakty. Tam je chceme.
Lidé přechází ze stránky na ceník nebo kontakty. Tam je chceme.
Můj závěr? Na stránce služby mají své místo informace, stránka může být celkem dlouhá. Samozřejmě to platí tady a teď, pro jiné stránky může být koncept jiný.
Jaký máte na věc názor vy?
Disclaimer: Web jsem nedávno převzal do správy online marketingu. S autorem stávající koncepce webu i s autorem textů se znám a vážím si jejich práce. Účelem článku není hanět jejich práci, ale získat názor dalších odborníků.
Aktualizace z Twitteru