Jedna kreativní online & offline agentura se chlubí referencí typu: pro tohoto zákazníka jsme vlastně dělali úplně všechno. Web, marketing, letáky, polepy aut… vlastně ani nevíme, co jsme nedělali. K tomu čísla jako: 10 kreativců, 100 spuštěných webů, 127 spokojených klientů. A 89 % klientů nám svěří další projekt. Jo, ty chci. Vlastně… ne.

Jaká je realita zákazníka, který je u takové kreativní agentura 3 roky, zadal 5 webů a spoustu DTP, tisků, letáků, billboardy, lifting loga a úpravu Corporate Identity?

  • Pět webů běží. Tři z nich za poslední rok navštívilo dohromady 500 lidí. To je 15 lidí měsíčně. Proč a k čemu ty weby někdo vůbec navrhoval? Netuším.
  • Čtvrtý web je o jednorázové konferenci pro zákazníky. Rozsahem do 10 stránek. Přibližně 1500 návštěv během konání akce. Potom nic. A až bude další podobná akce, web se bude muset udělat kompletně znovu. Proč to není součástí „hlavního“ webu? Netuším.
  • Pátý web – hlavní – ten tak nějak je. Nezasvěcený člověk tak úplně na první pohled nepozná, že jde o web informačního systému. Ale když ho někdo zasvětí, tak už se zorientuje a něco se dozví. I když, přes 50 % lidí na web přijde přes název firmy nebo webu… takže to „zas tak nevadí“. Nicméně třeba ekonomický „modul“ je prezentovaný hlavním, opravdu mega nadpisem „Vedeme účetnictví„. No, hledat ekonomický informační systém, tak jsem trochu zmatený. A měřit v Analytics třeba odeslané formuláře? No to tedy pardon… Mimochodem, aby se nepletla data, tak kreativně nasadili nový měřicí kód Analytics. Hoši, děkujem.
  • Poslední dva měsíce pustili PPC. Chápu, informační systémy nejsou sexy téma. Ale aby 88 % lidí z PPC z webu okamžitě odešlo, to je divné. Tak nějak to zavání házením peněz do kanálu. Chápu, že musí lidi na slova jako ERP systém vést na úvodní stránku, protože TA stránka o ERP funkcích má podobný nadpis, jako ta o vedení účetnictví; a téměř nulový obsah.
  • Vzniklo 5 komunikačních vizuálů. Za tři roky. Jednou to byly feng shui kamínky, podruhé pampeliška, potřetí puzzle dílky… Jak si má zákazník vytvořit asociaci na značku, jak ji má automaticky poznat, netuším.
  • Musím ale kreativce i pochválit. Polovina lidí chodí na web přímo zadáním URL nebo přes brandové fráze. Ten billboard na D1 u Prahy se asi fakt povedl.

Smrtelná kombinace: dobrý obchodník & neznalý klient

Jak k tomu došlo?

1) Agentura má dobrého obchodníka, vizuálně hezké reference a „výborný systém pro správu stránek“. Klient si sám může upravovat web! Wow. K tomu umí člověka nadchnout. Jo, vy děláte konferenci? Super, uděláme nový web. Tečka. Pardon, před tečkou faktura. Máte půl milionu? Super, uděláme billboard. Jé, vy máte partnerský program? No paráda, uděláme vymazlený web. Faktura. Tečka.

Taky z toho přístupu cítíte místo zájmu o klienta zájem o cashflow?

2) Klienti jsou v online marketingu nevzdělaní. Až bych řekl nepolíbení. A přitom by stačil selský rozum. Prostě si říct proč, co a pro koho dělám. A jak si zhodnotím, jestli to plní účel. A držet se své strategie. Pokud možno psané a pokud možno „prorostlé“ do firmy. Nebo jednoduše se zeptat: Milá agenturo, jaké výsledky mají ty vaše reference? Zatím, bohužel, trochu utopie. Ve firmách s deseti až stamilionovými obraty.

Co s tím?

Učit, učit, učit. Máte chuť se ke mně připojit a zorganizovat osvětovou akci pro střední firmy?