Účelem programu Google Point je zvýšit prodej služeb Google. Prostředkem je Googlem podporovaná síť kvalifikovaných správců reklamy, kteří jsou schopní dlouhodobě pomáhat růstu svých klientů. Program je určený webovým profesionálům a má jim zajistit marketingovou podporu a vzdělávání. (Volná citace M. Laresová).

Internetové trendy a čísla 2011 – 2015

Luděk Motyčka shrnul „pár obecných čísel“:

  • 1,9 miliard lidí má přístup k internetu
  • na světě je 5 miliard mobilních telefonů, přístup k mobilu má tak víc lidí, než k vodě
  • 50 % nových připojení k internetu je prostřednictvím mobilních zařízeí, z toho 3/4 uživatelů má přístup k rychlému (3G+) internetu
  • do r. 2015 bude celosvětově více mobilních, než desktopových připojení k internetu
  • už v roce 2009 bylo víc uživatelů sociálních sítí, než uživatelů e-mailu, aktuálně na soc. sítích cca 800 mil. lidí
  • na Facebooku je v CZ přes 50 % uživatelů internetu a tráví tam cca 20 % on-line času
  • v EU asi 3/4 lidí vyhledává služby, produkty nebo nakupuje na internetu
  • do roku 2003 bylo na itenrnetu cca 5 ?exabytů dat (prý 1 miliarda nákladních aut s knihami…), teď podobné množství dat vzniká za pár dnů, např. díky videu
  • webovou prezentaci má globálně cca 25 % firem
  • v systému AdWords inzeruje cca 1 milion firem

Specifika Česka

  • podle studie zemeinternetova.cz internet produkuje 3,6 % HDP ČR, cca 130 mld. korun a frimy aktivně používající internet jako marketingový nástroj rostou 2x rychleji, než konkurence
  • relativně nám chybí infrastruktura, ale máme aktivní a věrné uživatele internetu
  • milujeme dobírku jako způsob doručení zásilky z eshopu, možná i proto relativně málo nakupujeme v zahraničí .)
  • nakupující jsou docela věrní eshopům
  • online nákupy rostou zhruba o 19 % ročně

„Firmy jsou na internet připravené. Musíme připravit uživatele.“ Luděk Motyčka.

České firmy a SEO

  • 1/4 malých a střeních firem (SMB) nemá vlastní web
  • 1/3 SMB neví co je SEO
  • 1/4 SMB by rádo SEO dělalo, ale neví, kde začít
  • 90 % firem říká, že internet je důležitým zdrojem informací

Video, hlavně youtube

  • na youtube.com každou minutu přibývá 35 hodin videa
  • denně se přehraje 2 mld. videí
  • 50 % videí je sdíleno, či komentováno
  • na mobilech je denně cca 10 milionů shlédnutí videa
  • video zasáhne cca 79 % uživatelů / měsíc, reps. 59 % / týden, resp. 31 % uživatelů / den

Mobilní internet

  • prudký rozvoj, díky rychlejšímu mobilnímu připojení, stále vyššímu podílu chytrých telefonů
  • mobil stírá hranice mezi off line a online životem, např. „v kamenném obchodě si vyberu zboží, rovnou prostřednictvím mobilu najdu na netu a rovnou koupím“
  • perlička: na konferenci bylo cca 150 lidí z branže, asi 1 (slovy jeden) zvedl ruku, že nemá chytrý telefon
  • služby typu 4square, gowalla mohou zvyšovat obrat
  • očekává se rozvoj služeb jako platba mobilem

Příklady využití volných nástrojů Google pro zlepšení výkonu webu

Tipy z obchodnho pohledu dával Jiří Lenk. A začal krásně: „Mám ten milý úkol udržet vás vzhůru do 1045.“

Nástroj CCB – Consumer Commerce Barometr

Výzkum nákupního chování v různých zemích, včetně české repoubliky. Udává například, jaký je podíl lidí v ČR, kteří nakoupí letenky online, offline.

Zdroj: http://www.consumerbarometer.eu/chartlink?id=T2831946595

Google trends

Nástroj umí srovnat historii vyhledávání různých výrazů. Může pomoct k rozhodnutí, kdy už je třeba potřeba začít znovu investovat do reklamy. Krásný příklad srovnává celosvětové vyhledávání antivirů AVG vs. Avastu.

Zdroj: http://www.google.com/trends?q=avg%2Cavast

Protože trend je možné sledovat za jednotlivé země, můžeme se podle hledanosti třeba slova „antivir“ rozhodnout, zda raději expandovat do ameriky, ruska či portugalska.

Využití reklamní sítě Google (dříve označována jako Obsahová síť) je vhodné i pro SMB

Obsahová síť může fungovat i jako relativně konvezní zdroj návštěv. Dobře zpracovaný a dobře umístěný banner dokáže prodávat stejně výkonně, jako reklama ve vyhledávání. Samozřejmě funguje i jako nástroj pro budování povědomí a získání zájmu v prvních fázích nákupího cyklu.

Pro mě osobně bylo překvapivé prohlášení Petry Brodilové, poté co přítomní negativně zhodnotili podobu šablon bannerů pro AdWords: „A vidíte, ty bannery fungují. My jsme je totiž navrhovali a připravovali podle čísel. My víme, kde má být akní tlačítko, jakou má mít barvu“ (volná citace). No, mrkněte sami. Líbí se vám to?

Pár tipů Petry Brodilové k PPC

  • vždycky vést samostatně kampaň pro vyhledávání a pro Reklamní síť
  • raději vést odděleně reklamy pro mobilní zařízení a desktopy
  • jednotlivé inzeráty lze propojovat s různými registrovanými pobočkami inzerenta, a díky tomu se u inzerátů mohou zobrazovat dodatečné údaje jako adresa, otevírací doba či rovnou odkaz na mapu (u TOP 3 pozic inzerátů)
  • inzeruje-li známá firma, je dobré uvét její název (brand) v textu inzerátu, zvyšuje to významně míru prokliku
  • CTR je nejzásadněším faktorem pro skóre kvality inzerátu, další jsou relevance a cílová stránka (landpage)
  • co je skóre kvality luxusně a anglicky vysvětluje Hal Varian z Google http://www.youtube.com/watch?v=K7l0a2PVhPQ
  • pro PPC agentury je povinnost informovat klienta o zobrazení, kliknutích a ceně inzerce
  • v AdWords přibyla funkce Zobrazit potenciální umístění reklamy (v reklamní síti)

Tajný tip Patricka Wolffa – buďte transparentní

Patrick Wolff je zakladatel úspěšné SEM agentury e-wolff v Německu. Orientuje se na SMB zákazníky, má 40 zaměstnanců a působí v jednom místě, aby udrželi vysokou kvalitu know-how. Kolem 50-60 % služeb tvoří SEM, asi 15-20 % SEO, zbytek analytika, sociální sítě. Vůbec se nezabývá tvorbou webů, affiliate marketingem či grafikou, to vše outsourcuje. Velké firmy obsluhovat nechce, protože je s nimi těžká domluva, chtějí výjimky, vnucují svůj přístup a obecně se prostě chovají jinak. SMB firmy má naopak rád, protože většinou investují vlastní peníze, mají vysoká očekávání a samozřejmě i jednu chybku – často se rozhoduje stylem HIPPO. Jak Wolff funguje a co doporučuje:

  • je maximálně transparentní vůči klientům – od jasné ceny služby (u PPC „si bere“ 15 % z spend money), po možnost „zítra můžeme ukončit spolupráci, když vám nevyhovujeme“
  • klienty zve do firmy, intenzivně s nimi komunikuje a nechá klienty „dívat se agentuře pod ruce“, aby měl klient kontrolu nad jejich prací
  • spolupráce probíhá v několika krocích:
    • jaké jsou vaše cíle?
    • analýza: jak jste teď na internetu vidět?
    • co očekávájí vaši klienti / návštěvníci od vašeho webu?
    • jak naplňuje váš web tato očekávání („u této analýzy musíte být tvrdí, popsat věci, jak skutečně jsou, klienta nešetřit)
    • redefinice cílů, realizace opatření
    • měření, testování, hodnocení opatření a jejich úpravy a znovu a znovu a znovu vše dokola
  • tvrdé zaměření na výkon, měření konverzí, hodnocení realizovaných opatření
  • tvrdý standard PPC 1:1:1, aneb pro jedno slovo jeden inzerát a jedna landpage
  • klienty je potřeba vzdělávat, jen tak vám budou důvěřovat a vědět, že to děláte dobře (nebo aspoň lépe, než oni sami)
  • vzdělávat je potřeba i sebe, e-wolff pomohly Google certifikáty

Vychytávky k Point programu

  • web programu Google point http://www.google.cz/intl/cs/ads/engage/
  • cílem je zvýšit využití AdWords a dalších služeb a zajištění dobré poradenské sítě, resp. kvalitních správců pro SMB
  • poradenská síť budem mít marketingovou a vzdělávací podporu, mj. kvalitní správci budou dostávat pro klienty kupony na inzertní kredit
  • kvalita správců bude posuzována mj. certifikacemi (AdWords, Analytics, Optimizer), pokračováním inzerce na účtech, kde byly využity propagační kupony a kvalitou vedení inzerce na těchto účtech (dodržování pravidel a guidelines AdWords)
  • aby poradce mohl získávat další kupony, musí se zúčastnit několika (4?) webinářů, měl by mít MCC (MKC = klientské centrum)
  • poradci budou mít přednostní podporu přímo v Dublinu
  • pro členy programu je soutěž o telefon Nexus S, podrobnosti neřeknu, přibyla by mi konkurence. Ten Nexus chci vyhrát jáááááá.
  • Do konce roku 2011 proběhne další konference, tentokrát již odborněji zaměřená, pravděpodobně na analytiku.

Já si z konference odnáším hlavně: měřit, testovat, pracovat pro malé a střední firmy a vzdělávat klienty. A ještě si odnáším dobrou vzpomínku na hotel Carlo IV. Ty mozarellové kuličky, lososová bagetka a to „žluté s jahodami vs skleničce“ stálo za to.