Dovolil jsem si velmi volně přeložit článek o „perfektní optimalizaci stránky“ ze SEOMOZ z roku 2009. Podle našich zkušeností je však stále platný. Na úvod obrázek, oproti originálu již aktualizovaný o videa a odkazy na jiné weby.

Příklad optimalizované stránky na "plastová okna"

HTML HEAD

Titulek – stále a asi na dlouho dobu hlavní faktor pro fulltexty. Klíčové slovo (KW) by mělo být na začátku textu (nebo prostě co nejvíce vlevo); optimalizovaná fráze se také „čte“ zleva, na přeskáčku to moc nefunguje. TIP: stránku optimalizujeme na více frází, ALE měla by být čitelná zleva. Příklad: podle titulku „plastové vstupní dveře pardubice“ je stránka optimalizovaná na plastové dveře; vstupní dveře; dveře pardubice; ale už nebude tolik fungovat dveře plastové či dveře plastové pardubice.

Meta Description – už prakticky nemá význam pro řazení výsledků vyhledávání, ale může ovlivnit míru prokliku. Může se totiž zobrazit ve snippetu a tam se „vytuční“ klíčová slova.

Meta robots – nepovinný málo významný SEO parametr, pozor, aby NEobsahoval omezení pro přístup indexovacích robotů.

Rel=“canonical“ – od roku 2010 implementovaný povel robotům, pomáhá omezovat duplicity v obsahu. Uplatňuje se u rozsáhlějších webů, např. při výpisu více stránek kategorie eshopu. Obsahuje-li URL v adrese např. /kola?page=1 je obsah většinou stejný, jako na stránce /kola a to je duplicita. Canonical tag na stránce /kola?page=1informuje robota: toto jsou stejné stránky, indexuj a zobrazuj stránku /kola.

Rel=“publisher“ – tímto propojíte svůj web s vlastním profilem v síti Google+. Dáváte tak Googlu najevo, že daný profil se vztahuje k danému webu. Může vám to pomoci se zorabzení v SERP.

Rel=“author“ – opět propojujete web s Google + profilem, můžete tak dostat do SERP google svou fotku – více viz http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=1408986.

URL adresa, vliv klíčového slova v URL adrese

Délka – kratší adresy jsou lepší jak z hlediska pozic ve vyhledávačích, tak z pohledu získávání zpětných odkazů. Je snadnější zkopírovat a vložit do obsahu stránky krátký odkaz, než nějakou hrůzu typu www.domena-jmeno-xy.com.cz/stranka-id=24&filter1=2&razeniid=3&cena=223. Délka URl by neměla překročit 115 znaků a neměly by odrážet strukturu webu.

Umístění klíčového slova v URL – čím blíže je KW doménovému jménu, tím lépe. Je tedy lepší URL ve tvaru domena.cz/klicove-slovo, než URL domena.cz/kategorie/podkategorie/klicove-slovo. Poznámka: pro analýzu návštěvnosti v Google Analytics může být delší URL výhodnější, protože se jednoduše dají měřit výsledky kategorie.

Subdoména nebo Stránka? Aktuálně se zdá, že fungují dobře obě možnosti. Subdoména může mít výhodu jasně zaměřeného, monotematického obsahu; z pohledu zpětných odkazů a celkového hodnocení se však chová jako samostatný, nový web; subdoména může zachovávat brandový efekt, např. pro firmu ETA bude asi lepší mít eshop na adrese eshop.eta.cz, než na adrese www.eshop-eta.cz. Stránka / kategorie na stávající doméně má výhodu historie domény a nevýhodu možné tematické roztříštěnosti.

Rozdělovníky slov – klíčová slova v URL adrese je třeba vhodně oddělovat. Pro člověka i roboty je vhodným rozdělovníkem pomlčka (-), a to i pro víceslovné  názvy domény. Protože pro člověka j lepší pro zapamatování (např. pro reklamu v radiu) používat doménu BEZ pomlčky. Proto se vytváří obě varianty domén, ta ve tvaru www.dvouslovnadomena.cz se pomocí tzv. redirectu 301 přesměruje na URL www.dvouslovna-domena.cz.

BODY, SEMANTIKA

Opakování klíčových slov – pro kratší text je potřeba 2-3x kw v textu, pro delší texty raději  4-6x zopakovat. Je třeba používat i skloňované varianty a synonyma; u delších kw typu „vstupní dřevěné dveře“ je vhodné používat i zkrácené varianty jako „dveře“ či  „vstupní dveře“. Vždy je potřeba řídit se rozumem a čitelností a pochopitelností textu.

Hustota klíčových slov – nemá smysl hrát si na % kw v obsahu. Relevanci obsahu stránky to nezvýší.

Umístění KW v obsahu – je vhodné umístit KW do prvního odstavce textu (prvních cca 300 znaků), aby bylo pro vyhledavač zřejmé, že stránka je opravdu „o tomto kw“.

Nadpis H1 – je vhodné, když H1, titulek a URL adresa obsahují dané klíčové slovo. Na stránce má být pouze 1x H1. Poznámka: Matt Cutts na youtube uvádí, že google se vypořádá i s více H1.

Další nadpisy H2-H5 – jsou dobré pro strukturování textu, je potřeba je používat „jako ve wordu“, tzn. H1 > H2   > H2 > H3 > H4 > H2 atd. Poznámka: aktuálně seznam.cz často do snippetu vkládá obsah H2.

ALT popisek obrázku – je důležité jej používat a vkládat do něj klíčové slovo. Obrázek dodává textu stránky relevanci a stránka s obrázkem se ve vyhledávači umísťuje lépe. Navíc se zobrazí i ve zúženém vyhledávání pouze obrázků, viz obrazky.cz či images.google.com.

Pojmenování souboru s obrázkem – podobně jako ALT popisek důležitý parametr.

Vytučnění Bold / strong – doporučujeme používat atribut <strong>, protože má semantický význam (zdůraznění).

Kurzívy Italic / emphasized – doporučuje se používat <I>, má podobný efekt jako <strong>.

INTERNÍ ODKAZY, STRUKTURA WEBU

Zanoření stránky – obecně se doporučuje budovat spíše širokou, než hlubokou strukturu webu. Zjednodušeně, čím méně kliků je potřeba k dosažení stránky, tím lépe. Konkurenčnější klíčová slova se umisťují výše ve struktuře webu.

Počet / procento interních linků – čím více na danou stránku vede interních linků, tím se stává důležitější a tím pádem „lépe hodnocenou“ a zobrazuje se tak na více konkurenční fráze. Poznámka: z tohoto důvodu jsou „silné“ mnohdy i stánky typu O nás, Kontakt, protože se na ně odkazuje z celého webu.

Odkazy v obsahu vs. v permanentní navigaci – obecně se zdá, že odkazy přímo v obsahu stánky jsou přínosnější, než ty v běžné navigaci. Vyhledavače rozlišují umístění odkazů v obsahu v různých blocích, typicky horní / levá / pravá navigace / patička / vlastní obsah a podle toho přiřazují odkazům různou váhu. Může být vhodnější dávat odkazy do horního vodorovného menu raději, než do levého či pravého menu.

Text interních odkazů (anchor) – doporučujeme i pro vnitřní prolinkování používat v anchor textu kw, dává to relevanci dané stránce. Např. na www.iveco-strojservis.cz byla takto úspěšně podpořena fráze iveco daily. Odkaz by měl návštěvníkovi dát rozšiřující informaci k tématu. A neměl by obsahovat klíčová slova, na které je optimalizovaná daná stránka. Řekli byste tím totiž „ta druhá stránka je na toto klíčové slovo LEPŠÍ než tato“.

POZNÁMKA – HLAVNÍ JE PŘÍSTUPNOST STRÁNKY

Nezapomínejte na to, že vůbec prvním faktorem pro SEO je DOSTUPNOST dané stránky a nově také rychlost jejího načítání.

A jak si ověřit, že i obsah stránky má hlavu a patu?

Položte si pár otázek:

  • Věřili byste informacím uvedeným na stránce?
  • Napsal tuto stránku člověk, který je na věc expertem, rozumí jí a nebo je to spíše obecné, rozplizlé?
  • Jsou na webu duplicitní, obsahově se překrývající stránky nebo spousta článků, stránek na stejné téma s velmi podobným obsahem lišící se pouze variacemi klíčových slov?
  • Svěřili byste v klidu této stránce číslo své kreditní karty?
  • Nejsou na stránce faktické, gramatické či pravopisné chyby?
  • Vzniká obsah …… (další otázky najdete na  https://karelborovicka.cz/2012/02/kvalitni-obsah-a-jak-na-nej/)

A jak to nakonec vyhodnotit? To se dočtete v případovce, jak jsme měřili efekty SEO u velké realitní kanceláře.